Dag 8, dinsdag 30-04-2019

30 april 2019 - Oetz, Oostenrijk

Dag 8 vandaag in Oostenrijk. We hadden voor vandaag nog niet heel veel plannen. Vanmorgen hebben we bedacht wat we zouden gaan doen.

Het leek ons leuk om Oetz wat te gaan verkennen. De winkelstraat kennen we natuurlijk al wel maar er zijn genoeg straatjes waar je verder niet komt. Ook wilde we de kerk van Oetz nog eens bekijken. We hebben de auto geparkeerd bij de M-Preis, de Oostenrijkse Albert Heijn. Vanaf daar zijn we gaan wandelen, de drukke weg overgestoken op weg naar de ‘oude dorpskern’

Oude dorpskern.

In het centrum van Oetz.

Voordat we een leuk straatje in gingen zat daar Widi het schaap op een bankje. Dit is de mascotte van Oetz. We moesten natuurlijk even op de foto met dit lieve schaap.

Met Widi het schaap.

Widi het schaap, mascotte van Oetz.

Hierna zijn we een straatje in gelopen richting kerk. Niels had de leiding, zoals hij dit zelf zei, en wees ons de weg naar de kerk. Er stond al vrij snel een bordje welke kant we op moesten dus dat was handig. Het was een aardige klim naar de kerk. Een leuke route, precies goed voor de jongens.

Op weg naar de kerk.Op weg naar de kerk.Op weg naar de kerk.Op weg naar de kerk.Wandelen naar de kerk.Wandelen naar de kerk.Wandelen naar de kerk.Aan de wandel.

Uitzicht over Oetz vanaf de kerk.

Bij de kerk aangekomen, na een leuke klim, hadden we weer mooi uitzicht over Oetz. Ons huisje konden we niet zien vanaf de kerk, daar stonden een stel bomen voor.

Het kerkhof om de kerk heen was ook hier indrukwekkend. Aangezien we hier de enige bezoekers waren hebben we toch wat plaatjes geschoten.

De kerktoren.Kerkhof bij de kerk in Oetz.

Kerkhof bij de kerk in Oetz.

Wat ons elke keer weer opvalt is dat de graven hier zo smal/kort zijn. We vroegen ons af hoe de mensen dan begraven worden. Michaela was vanavond bij ons, maar hier later meer over, vertelde ons dat bijna iedereen eerst gecremeerd wordt in Innsbruck en daarna wordt dan de urn begraven. Op een enkele uitzondering na.

We zijn ook nog even binnen wezen kijken. Ook deze kerk is prachtig van binnen!

De trap beklimmen naar de kerk.Weer uit de kerk.In de kerk.In de kerk.In de kerk.In de kerk van Oetz.

Niels geïnteresseerd aan het kijken.Niels is elke keer weer onder de indruk van de Here Jezus aan het kruis..

Foto's tellen...

De trap naar beneden.Jens ging op zn buik de trap af.

Na het bekijken van de kerk zijn we weer naar beneden gelopen. Daar hebben we wat rond gekeken in de winkeltjes en in een draaimolentje gezeten.

In de draaimolen.

Huisje in Oetz.Straatje in Oetz.Ergens in Oetz.

Daarna hebben we nog even rond gelopen aan de andere kant van Oetz. Aan de kant van Piburg zeg maar. Wij wisten dat daar een oude koeienschuur staat dus dat was wel leuk om even te bekijken.

Koeienschuur in Oetz.Oostenrijkse koeien.Oostenrijkse koeien, sommige met een touwtje aan de staart.Een aantal koeien hadden hun staart aan een touwtje vastzitten, maar waarom???? Koetje boe!Koeienschuur in Oetz.Koeien in Oetz.

Koeienschuur in Oetz.

Via dit weggetje zijn we verder gelopen en hebben we nog wat mooie kiekjes geschoten.

Brandkraan.Mooi plaatje gemaakt in Oetz.Mooi plaatje in Oetz.Mooi plaatje in Oetz.

Mooi plaatje in Oetz.

Huis in Oetz.

Dit weggetje kwam achter de M-preis uit, waar de auto stond. Maar voordat we naar de auto gingen zijn we nog even naar een winkel gelopen en mochten de jongens wat leuks uitkiezen. Het werd een schietding met rubberen pijltjes, die wilde ze al zolang zo graag hebben.. En een leuk zomerhoedje voor de vakantie in Zeeland.

Onze boefje!

Uiteraard moest er ook nog even een ijsje gegeten worden. Het ijsje hebben we gezellig bij schaap Widi gegeten.

Ijsjes!Bij Widi..

Op de foto met Widi het schaap!Niels heeft deze mooie foto gemaakt. Let vooral op Jens 😉😊

Jens wilde ook graag nog een keertje knuffelen met Widi.

Knuffelen met Widi.Op de foto met Widi!

Het gaat top!

Bij het restaurant waar we het ijsje hadden gekocht zat nog een speeltuintje. Daar moest natuurlijk even gespeeld worden.

Nog even spelen.

Nog even spelen.

Na ons rondje Oetz was het uur een of 14:00u, vroeg genoeg nog.. Dus wat gaan nu doen? Gerben wilde graag toch nog eens in Kuhtai kijken. De jongens waren het hier eigenlijk niet zo mee eens tot we zeiden dat we de sneeuw gedag gingen zeggen. Dus zo gezegd zo gedaan. De auto weer in en gaan!

En wat een verschil! Hoe wit de bomen gister waren, zo groen waren ze vandaag weer! De weg was ook weer gewoon open. Tijdens de rit naar boven warwn beide jongen in slaap gevallen. Eenmaal boven probeerden we ze wakker te maken maar tevergeefs. Niels heeft nog even snel ‘doei’ gezegd tegen de sneeuw maar wist daar later niks meer van. Het was haast bizar om te zien hoe uitgestorven Kuhtai nu was in vergelijking met vorige week. Sinds zondag is het skiseizoen gesloten. De volgende fotos zijn van het zelfde gebied als vorige week maar nu zonder skiërs.

Skipistes in kuhtai.Sneeuwpistes in Kuhtai.

Aangezien de jongens sliepen dachten wij dat we dan best nog een eindje konden gaan rijden. We zijn bij Kuhtai verder gereden. Hier was het niet zo bekend voor ons dus leuk om te zien. Wat ons opviel is dat de bergen hier ruiger ogen. Af en toe een dorpje maar dorpje is eigenlijk al een groot wordt. Er waren ook amper andere mede weggebruikers te zien dus het voelde alsof we in the middle of nowhere waren.

Sneeuw in Kuhtai.Onderweg...Uitzicht onderweg.

We kwamen uit in de buurt van de snelweg, de A12, waar we gister ook gereden hebben toen we naar Innsbruck gingen. (Foto hierboven) We zijn via de A12 weer richting huis gegaan. We zouden nu weer langs de skischans komen dus nu de navigatie aangezet zodat we van dichtbij konden kijken. En nu is het gelukt. Voor de skischans zit een oud klooster, wat een mooi gebouw is, dit is nu in gebruik als skischool voor de hogere klasse van de samenleving 🤑 (we konden hier niet dicht in de buurt komen vanwege wegwerkzaamheden)

Skischans in Stams.Het klooster.Het klooster.

Klooster in Stams.

Via de terug weg zijn we door de Roppenertunnel gegaan en hebben we bij de McDonald in Imst gegeten. Dit hadden we beloofd aan de jongens en was natuurlijk groot feest!

Uitzicht onderweg in de buurt van Stams.In de Ropperntunnel.In de Roppernertunnel. Goed hè?! Foto precies op de helft van de tunnel gemaakt!McDonalds.Mmmmmmm!!Bestelzuilen in de McDonalds.Ff gek doen.Ff gek doen.Mmmmm lekker!Eet smakelijk!

Mmmm lekker!

Na dat de frietjes enz op waren zijn we naar huis gegaan. Hier hebben de jongens nog een poos gespeeld met hun nieuwe aanwinst. Toen we ze naar bed wilde brengen kwam Michaela binnen. Ze had al gezegd dat ze zou komen en Snaps mee zou brengen. De jongens wilde uiteraard nu niet gaan slapen. Dus hebben ze nog gezellig wat rond gekeuveld. Nou die snaps heb ik geweten! Brrrr wat is dat vies!! Maar goed ik moest het op drinken natuurlijk! Eenmaal op, wat een poosje duurde, schonk Michaela nog een halve in..... Jakkes! Maar ook die heb ik netjes op.. Gerben vond het redelijk te doen. Dat spul bevat 42%. Dus mochten jullie een hoop spelfouten vinden of het verhaal langdradig vinden, dan weten jullie waar het van komt! Michaela heeft hier best een poosje gezeten, wat gezellig was! Daardoor is het verhaal nu ook laat klaar, tis nu 23:15u.

Proost!Samen snaps drinken!

Snaps..

De jongens lagen laat op bed dus wie weet slapen ze morgen wat uit. Morgen is het de laatste dag dat we hierheen zijn. Dan gaan we naar Hoch-Imst. Vanaf morgen zijn daar de kabelbaan en rodelbaan weer open! Donderdag vertrekken we weer richting Nederland....

Tot morgen! Xxx