Eindelijk vakantie! Dag 1, donderdag 12 aug ‘21

13 augustus 2021 - Sautens, Oostenrijk

Gister was het eindelijk zover, ook wij mochten op vakantie!

Om iets over 3 zijn we uit bed gegaan. Niels was toen al wakker want hij moest plassen. Hij was helemaal hieperdepiep 😊 We hebben ons aangekleed, Jens wakker gemaakt en de laatste spulletje ingepakt. Daarna onszelf geïnstalleerd in de auto en gaan! We hadden de auto in de avond al ingepakt.

Om 4:10u kon de grote reis ging beginnen. Het was lekker rustig op de weg. Toch is het best verbazend hoeveel verkeer er midden in de nacht op de weg is, met name vrachtwagens. Na de verschillende ‘wauws’ (de jongens vonden de verlichting op de vrachtwagens zo mooi, tja dat zie je overdag natuurlijk niet😉) zijn ze allebei in slaap gevallen. En ik (Yvon) zo nu en dan ook.

Ruim een uur later werd Niels weer wakker, hij heeft daarna heerlijk om zich heen zitten kijken en kletsen. ‘Pap, mam kijk eens wat een gave motor!’ Hij vind dat, en stoere auto’s, prachtig om te zien en wij moeten die natuurlijk ook zien.. Jens heeft ruim twee uur liggen slapen.

Heerlijk slapen…

Ontbijten in de auto!
Toen ook Jens wakker was hebben we broodje gegeten.
Om 7:30u zijn we even gestopt om te tanken, te plassen en de benen te strekken. Dat is toch wel even fijn als je zo’n poos moet zitten. Een klein half uurtje later zijn we weer verder gegaan. Gerben had de iPad geïnstalleerd, dus tijd voor een filmpje. Een luxe dat dat zo kan in de auto, de tijd gaat dan lekker snel voorbij.

Lekker een filmpje kijken!Lekker een filmpje kijken!
Bij Frankfurt vliegtuigen kunnen zien die net opstegen of wilden gaan landen. Blijft mooi om te zien! Vlakbij vliegveld Frankfurt

Vlakbij vliegveld Frankfurt
Het bleef rustig op de weg, dat was ideaal. Zo gingen we gestaag verder op weg naar Oostenrijk..

Rond 11:45u zijn we weer even gestopt, weer even een plaspauze en de benen strekken. Daarna weer verder voor het laatste stuk.

Onderweg even stoppen..
Ondertussen hadden de jongens ‘hun’ telefoons gevonden. We dachten dat ze hier geen spelletjes op konden doen omdat we geen wifi hadden maar niets bleek minder waar. Dat vonden ze natuurlijk super! Opvoedkundig ook heel verantwoord zo lang op schermpjes, maar ach, we hebben vakantie! (En niet geheel onbelangrijk; ze zitten tevreden en zonder mopperen in de auto 😉😅😇)

Wat bijzonder blijft is dat ze in Duitsland altijd zoveel stukken hebben waar ze aan de weg werken. Ben je net lekker op dreef moet je weer langzamer rijden omdat ze er bezig zijn. Op één stukje hebben we een minuut of 10 wat langzamer gereden of even stil gestaan. De andere stukken reden we gewoon door.
Ondanks dit was het echt heel rustig, soms waren er maar een paar of geen auto’s te zien.

Wat is het rustig op de weg..Geen andere auto’s te zien!
Uiteindelijk kwam Oostenrijk tegen 13:00u inzicht! Bijna in Oostenrijk!

En we rijden Tirol binnen!
Nadat we Oostenrijk net ingereden waren stonden wil stil…. Balen!! Gaat het net zo voorspoedig… Gerben kon zien dat er een meter of 200 voor ons een hoop zwaailichten waren. Er bleek een ongeluk gebeurd te zijn. Politie, ambu, brandweer alles compleet.. We konden (gelukkig) niet zien hoe hevig het ongeluk was maar wel dat dat de weg gewoon afgesloten was. Niemand werd er langs gelaten. Ook op de navigatie konden we zien dat de weg dicht gezet was. We hadden het geluk dat we nog bij een afrit stonden. Op internet even gekeken of we via die afslag ook konden rijden. En dat kon! Dus we zijn de afslag op gegaan. Via een aantal dorpjes kwamen we op dezelfde weg, de Fernpass, uit. Zo hebben we de afsluiting mooi achter ons kunnen laten. Achteraf bleek dat de afsluiting er nog was toen wij al in het appartement waren..

Eenmaal weer op de Fernpass ging het weer lekker vlot. Bergen bekijken en de kilometers aftellen…

Om het voor de jongens, met name voor Jens, wat duidelijk te krijgen hoe ver we moesten rijden hadden we bedacht de reis net zo lang was als je eigen lichaam. Vanaf je kruin tot aan je tenen. Je kruin is thuis en het puntje van je tenen is het appartement in Sautens. Dit hielp voor Jens heel goed om duidelijk te maken hoever we nog moesten.

Hangbrug tussen de bergenHangbrug tussen de bergenOnderweg in Oostenrijk..

Onderweg in Oostenrijk..

Toen we bij onze enkels waren (dat was bij Imst) was het dus nog maar een klein stukje! Al snel kwamen we midden op onze voet, de 5 km lange tunnel richting het Ötztal. Na de tunnel volgende de tenen, het Ötztal! En Sautens kwam inzicht..

Jaaa! Hier moeten we zijn!
Nu even zoeken waar we moesten zijn, lang leve de navigatie. Sautens is een klein dorpje maar met hele smalle en steile straatjes. Super leuk maar wel weer even wennen om in te rijden. Eindelijk was daar de eindbestemming, het puntje van onze tenen ‘Ferienhaus Alpina!’Ferienhaus Alpina!

We werden hartelijk ontvangen door een oudere mevrouw. We denken de moeder van de eigenaresse. Zij wees ons in snel pratend Duits 🥴 de weg. De sleutel lag onder de mat klaar.

We hebben een echt typisch Oostenrijks appartement, alles, nou ja veel, is van hout. Een boven verdieping, een badkamer met BAD! Op onze kamer zit nog soort van vliering, een leuk plekje om te spelen maar ook met een enge trap ( mam dat is niet eng! 😉)

Lekker spelen op de vliering, zo leuk!
Foto’s van het appartement volgen nog wel deze vakantie!

Nadat we alles rustig bekeken hebben zijn we de auto gaan uitladen. Pfff weer even wennen om de berg op te moeten lopen in 30 graden.. Daarna rustig wat spullen een plekje gaan geven en lekker even wat drinken.
Niels heeft nog even gestepd, gaat lekker hard de berg af.. 🙈

Ons uitzicht vanaf het balkonUitzicht..De jongens genieten van het uitzicht, er is zoveel te zien!Niels maakt zelf ook foto’s!Mormeldieren in huis!

Voor het avondeten ben ik nog even stukje gaan lopen met de jongens, Gerben was gaar van het autorijden.

Eindje wandelen in Sautens

Kerkje in Sautens
Na het avondeten was het tijd om in bad te gaan en lekker te gaan slapen.

Lekker badderen!

Ook wij zijn er op tijd ingegaan en hebben we als roosjes geslapen…….

Tot zover dag 1.

Dag 2, dus vandaag, komt eraan. Even bedenken of ik dat nu nog ga doen…

Tot snel! 😘

1. Sander en Helga:
    13 augustus 2021
    Hoi!
    Leuk verhaal om te lezen! Leest makkelijk weg.
  2. Pa en Ma:
    14 augustus 2021
    Leuk verhaal ,en snel gereden .Volgens mij kun je wel wat bijverdienen als je deze verhalen in boekvorm gaat uitgeven !
    De jongens hebben het ook super gedaan als ik het zo lees.
  3. Henny:
    14 augustus 2021
    Hallo vakantiegangers,
    Wat een leuk verhaal en foto’s, het is net of ik ook in Oostenrijk ben.
    Veel plezier en benieuwd naar het volgende avontuur.